nieuws

Vroegsignalering Schulden: wat zien we over 2021?

20211220_Nieuwsbeeld_Schulden.png

Gemeenten hebben sinds 1 januari 2021 de wettelijke taak om signalen van de vastelastenpartners (zorgverzekeraars, verhuurders, waterbedrijven en energieleveranciers) op te volgen. De monitor Vroegsignalering Schulden – in de vorm van een dashboard, bijeenkomsten en publicaties – ondersteunt gemeenten om vroegsignalering zo efficiënt en effectief mogelijk in te richten.


Hoeveel signalen hebben gemeenten ontvangen, wat voor signalen zijn dat en wat is de meest effectieve manier om inwoners te benaderen?


Bron: Divosa


Sinds 1 januari 2021 zijn er 256 duizend signalen van betalingsachterstanden bij 139 gemeenten te zien in de monitor Vroegsignalering Schulden. Deze 139 gemeenten vertegenwoordigen 58% van de Nederlandse bevolking. Iets meer dan de helft (52%) van deze signalen komt van de zorgverzekeraars. Van sommige deelnemende gemeenten hebben we nog niet de meest recente data.



vroegsignalering-schulden.png



Grootste deel enkelvoudige meldingen

Over de eerste drie kwartalen van 2021 zien we dat het grootste deel (74%) van de signalen leidt tot een enkelvoudige melding. Dit betekent dat er 1 signaal van een betalingsachterstand is gekomen van 1 vaste lasten partner over 1 maand bij een huishouden. Daarnaast bevatte 23% van de meldingen signalen over opeenvolgende maanden. Slechts 4% van de meldingen bevatten signalen van meerdere vaste lasten partners over 1 maand.


Contact met inwoners

In de periode van januari 2021 – september 2021 is gemiddeld bij 17% van de meldingen succesvol contact gelegd met de betreffende inwoner. Meldingen waarbij een signaal van een verhuurder wordt opgevolgd, leiden het vaakst (27%) tot contact met een inwoner. Vervolgens werd door 21% van de bereikte inwoners hulp geaccepteerd. Geaccepteerde hulp kan betekenen dat er samen met de gemeente direct een oplossing is gevonden voor de betalingsachterstanden of dat de inwoner is doorverwezen.


Telefonisch contact meest succesvol

Bij het opvolgen van de signalen blijken tot nu toe de huisbezoeken en telefonisch contact het meest succesvol. Bij 36% van de huisbezoeken tot september 2021 is contact gelegd en bij het bellen is dit 31%. Uit een uitvraag bij ruim 100 gemeenten blijkt dat er vaak gekozen wordt om een melding op verschillende manieren op te volgen. Bijvoorbeeld door eerst een brief te sturen en dan te bellen of door eerst te bellen en dan op huisbezoek te gaan. Opvolging door een huisbezoek komt het vaakst voor gevolgd door bellen en het versturen van een brief.


Doe ook mee!

Wil jouw gemeente ook deelnemen aan de Monitor Vroegsignalering Schulden? Deelname is kosteloos en aanmelden kan snel en simpel via het online aanmeldformulier.


Meer informatie: https://www.divosa.nl/nieuws/ruim-250-duizend-signalen-van-betalingsachterstanden-monitor-vroegsignalering-schulden-sinds.


gerelateerde artikelen

hans bussing kascontrole
03 mei

Hans zoekt een collega-schatkistbewaker

SAM is een vereniging. En we doen alles zoals het hoort. We hebben dus een ledenvergadering, een jaarrekening én een …

presentatie leeragenda
29 april

“Zó gaan we leren de nieuwe Participatiewet goed uit te voeren”

De herziening van de Participatiewet is een grote opgave die alleen slaagt als alle betrokken partners die samen uitvoeren. Op …

gesprek igm-model
29 april

Een goed gesprek over het IGM-model

Het integratief gedragsmodel (IGM) wordt steeds populairder in het sociaal domein. Steeds meer professionals hebben er houvast aan. Je kunt …