nieuws

“Zó gaan we leren de nieuwe Participatiewet goed uit te voeren”

presentatie leeragenda

De herziening van de Participatiewet is een grote opgave die alleen slaagt als alle betrokken partners die samen uitvoeren. Op donderdag 25 april is daar een goede stap in gezet. De VNG overhandigde de ‘Leeragenda Participatiewet in balans’ aan het ministerie van SZW. Aan deze Leeragenda werkte SAM intensief mee.

Foto: Marcel van Druenen (linkerfoto) en Celia Maryanan (rechterfoto) aan het woord tijdens de presentatie van de Leeragenda.

De Leeragenda ’de Participatiewet in balans’ beschrijft hoe gemeenten kunnen leren om de (nieuwe) participatiewet goed uit te voeren. In drie delen: deel 1 beschrijft ‘hoe’ we gaan leren, deel 2 gaat over de inhoud: wat gaan we leren? En in deel 3 staat hoe gemeenten daarin gaan samenwerken.

Lees de Leeragenda Participatiewet in balans (pdf, 213 kB)

Peter Heijkoop, voorzitter van de VNG-commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie overhandigde de leeragenda aan Marieke van Wallenburg, secretaris-generaal van het ministerie van SZW tijdens een bijeenkomst in het VNG-kantoor. Daarbij waren ook SAM-directeur Marcel van Druenen en Celia Maryanan, programmamanager bij SAM, aanwezig.

Brede vertegenwoordiging gemeenten
Deelnemers aan de voorbereidende bijeenkomsten waren uitvoerend professionals, leidinggevenden, beleidsadviseurs, bestuurders en ervaringsdeskundigen. De vertegenwoordiging van gemeenten was divers, naast de grote gemeenten uit de netwerken G4- en G40, waren ook veel kleine gemeenten vertegenwoordigd (K80-gemeenten). Dit heeft geleid tot een zeer brede opbrengst en zorgt ervoor dat de leeragenda herkenbaar is voor een groot deel van de Nederlandse gemeenten.

Verandering in dienstverlening mogelijk maken
Uit de voorbereidende bijeenkomsten kwam naar voren dat het derde spoor zich gaat richten op de versterking van de vakdeskundigheid van professionals. Maar het is ook nodig om breder te kijken manieren om de dienstverlening te veranderen, in lijn met de nieuwe Participatiewet straks. Denk aan de sturing van leidinggevenden, het organiseren van lerende praktijken, mensbeelden en routines, of de visie en kaders van bestuur en raad.

Van Wallenburg onderschrijft dat: 'Alleen met het wijzigen van de Participatiewet zijn we er niet. Het verschil wordt uiteindelijk écht gemaakt in het contact met mensen. Niet denken vanuit het systeem maar vanuit wat mensen nodig hebben. Deze verandering kunnen we alleen samen maken.'

De leeragenda is een gezamenlijke inspanning van gemeenten, SAM, Divosa, de Landelijke Cliëntenraad en EAPN.

Hoe nu verder?
In het najaar volgt een verdere uitrol en uitwerking van de leeragenda vanuit VNG Academie. Wilt u hier meer over weten, of heeft u andere vragen over deze leeragenda, neem dan contact op via info@vng.nl.

Bron: https://vng.nl/nieuws/leeragenda-participatiewet-vertrouwen-en-vakmanschap

gerelateerde artikelen

trainingsaanbod 113
15 mei

Met een jongvolwassene over zelfmoord praten. Hoe dan?

Soms vermoed je iets. En denk je later: had ik maar… Soms vermoed je niets en gebeurt het toch. Zelfmoord …

internetconsultatie
13 mei

Wetswijziging financieel ontzorgen inburgeraars

Op het ministerie van SZW ligt een wetswijziging klaar die gaat over het financieel ontzorgen van (asiel)statushouders. Die wijziging wordt …

oproep kopkrakers
08 mei

Help mee nieuwe Koprakers te ontwikkelen!

Iemand motiveren om te solliciteren ónder zijn ontwikkelingsniveau, hoe zou jij dat doen? Dat is een typische ‘Kopkraker’. Kopkrakers is …