nieuws

“Het werk van klantmanagers wordt onderschat”

01_Marcel-van-Druenen

SAM-directeur Marcel van Druenen vertelt in Trouw dat klantmanagers de ruimte moeten krijgen om veel meer maatwerk te bieden. En hij vraagt aandacht voor het politieke, juridische en maatschappelijke krachtenveld waarin je als professional je werk doet. In het landelijke dagblad breekt Marcel een lans voor de klantmanagers en werkconsulenten van de gemeente.

De aanleiding voor het artikel is het onderzoek van de arbeidsinspectie. Daaruit blijkt dat een meerderheid van de mensen helemaal niet kán werken. Een andere conclusie van de inspectie is dat gemeenten er onvoldoende in slagen om bijstandsgerechtigden te begeleiden bij de zoektocht naar werk: zeker een derde van de mensen krijgt niet de hulp die nodig is. Daar wilden we als beroepsvereniging natuurlijk graag op reageren.

In Trouw vertelt Marcel van Druenen blij te zijn met de opmerkingen van de inspectie, omdat het de vinger op de zere plekken legt. “Klantmanagers van gemeenten zijn overbelast, ze begeleiden te veel mensen, zijn soms onvoldoende vaardig en worden bovendien niet altijd goed aangestuurd door hun managers.”

Trouw schreef eerder al: ‘Dat ‘klantmanagers’ van gemeenten er onvoldoende in slagen om mensen te plaatsen, heeft meerdere oorzaken. In de eerste plaats de werkdruk; sommige ambtenaren begeleiden wel tweehonderd mensen. Ze zijn daarnaast veel tijd kwijt aan administratie, om te bewijzen dat uitgaven ‘rechtmatig’ zijn.’

Hieronder de belangrijkste fragmenten uit het Trouw-artikel:

“Professionalisering is nodig”
De beroepsvereniging pleit voor ‘professionalisering’ van het vak. “Klantmanagers maken heel ingrijpende keuzes, dat vereist veel vaardigheden. Ze zijn tegelijkertijd hulpverlener en toezichthouder”, zegt Van Druenen. Klantmanagers moeten oog hebben voor de problemen van de mensen in de bijstand, maar moeten ze ook aan werk helpen.

“Ruimte nodig voor maatwerk”
Klantmanagers moeten de ruimte krijgen om veel meer maatwerk te bieden, zegt Van Druenen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen geen werk kunnen vinden. “Nu sturen we te vaak mensen naar een sollicitatietraining, terwijl ze daar niet mee geholpen zijn. Maar hoe gaat dat? Zo’n training heeft tien plekken, dus dan sturen we er tien mensen heen.”

“Politici denken er te makkelijk over”
Politici in Den Haag en gemeentebestuurders denken volgens Van Druenen te makkelijk over de bijstand. Volgens hem is er een grote groep die zoveel problemen heeft, dat de kans klein is dat ze ooit nog aan werk komen.

“Klantmanagers hebben niet alles in de hand”
Voor een deel hebben klantmanagers de slagingskans van een re-integratietraject niet in de hand. Werkgevers deinzen er soms voor terug om oudere bijstandsgerechtigden of mensen met een handicap, een verslaving of een gedragsstoornis aan te nemen. “Dat vinden ze al snel gedoe.” Ook schrikken mensen er vaak voor terug om een tijdelijk baantje te accepteren, uit angst dat ze dan later weer terug moeten in de bijstand.

“Onderschat dit werk niet”
Van Druenen: “Mensen buiten de praktijk onderschatten hoe moeilijk dit spanningsveld voor klantmanagers is. Ze hebben te vaak gebrek aan tijd en mogelijkheden om goed onderzoek te doen en echt perspectief te bieden aan de cliënt.”

Voor de liefhebbers:

Het hele Trouw-artikel vind je hier.

Het rapport van de arbeidsinspectie vind je hier:

https://open.overheid.nl/documenten/ronl-8f1e10215dc8217479ead6f06bab39ab4cc6df67/pdf

De kamerbrief van ministers Karien van Gennip en Carola Schouten vind je hier:

https://open.overheid.nl/documenten/ronl-3b4606287126992b2cfa72a906314fd1b6d8d4e1/pdf

gerelateerde artikelen

hans bussing kascontrole
03 mei

Hans zoekt een collega-schatkistbewaker

SAM is een vereniging. En we doen alles zoals het hoort. We hebben dus een ledenvergadering, een jaarrekening én een …

presentatie leeragenda
29 april

“Zó gaan we leren de nieuwe Participatiewet goed uit te voeren”

De herziening van de Participatiewet is een grote opgave die alleen slaagt als alle betrokken partners die samen uitvoeren. Op …

gesprek igm-model
29 april

Een goed gesprek over het IGM-model

Het integratief gedragsmodel (IGM) wordt steeds populairder in het sociaal domein. Steeds meer professionals hebben er houvast aan. Je kunt …