nieuws

Gezocht: Inkomensconsulenten die mee willen denken over ‘de ideale klantreis’

32.png

De VNG start een veelbelovend traject voor betere gemeentelijke dienstverlening op het gebied van inkomen. Daarvoor zijn professionals nodig die meedenken over de thema’s corona, toeslagenaffaire, scheiding en einde WW. Help mee de nieuwe landelijke standaard te ontwikkelen en meld je aan via hallo@sam.nl.


De VNG wil op basis van de sessies gemeenten een handreiking bieden waarmee ze dienstverlening nog beter in kunnen zetten vanuit het perspectief van de inwoner met de hulpvraag. Professionals en ervaringsdeskundigen wordt gevraagd om tijdens de sessies o.a. persona’s mee te helpen opstellen en beoordelen, klantreizen te bedenken en consequenties in beeld te brengen.


Zo werkt het

Voor het maken van de klantreizen en om een bijdrage te leveren aan de digitaliseringsopgave wordt de Service Blueprint methodiek gebruikt. Deze is onder meer met succes gebruikt bij het schuldhulpverlening- en het werkbemiddelingsproces. De inzet van de service blueprints moet leiden tot concrete handvatten voor gemeenten, die onder meer van pas komen bij lopende en nieuwe wettrajecten, moderniseren van het inkomensproces en de daarbij passende digitale voorzieningen voor zowel inwoners als voor professionals, vrijwilligers en andere betrokkenen in het inkomensdomein. Ook wordt de informatiekundige opgave in beeld gebracht.


Klantreissessies

Doe je alle sessies mee? Geweldig! Maar je kunt er ook voor kiezen slechts een of een paar keer aan te schuiven.


22-06-2021, 09.00 – 12.30 uur

Klantreissessie 1 + 2: Corona: aanleiding voor verlies inkomen: (dreigend) faillissement


24-06-2021 09.00 – 12.30 uur

Klantreissessie: 3 + 4: Corona en toeslagenaffaire: Aanleiding voor verlies inkomen: faillissement, scheiding


01-07-2021 09.00 – 12.30 uur

Klantreissessie 5 + 6: Multiproblematiek: aanleiding verlies inkomen: scheiding


06-07-2021 09.00 – 12.30 uur

Klantreissessie 7 + 8 Multiproblemathiek: aanleiding einde WW: verliezen baan


08-07-2021 09.00 – 12.30 uur

Klantreissessie 9 + 10: Multiproblemathiek: aanleiding voor verlies baan: verliezen baan


13-07-2021 09.00 – 12.30 uur

Klantreissessie 11 + 12: Multiproblematiek: aanleiding voor verlies inkomen: Einde WW, verliezen baan


Help je mee de inkomensdienstverlening te verbeteren? Wie meedoet met dit traject, zit bovenop de nieuwste kennis. Meld je aan via hallo@sam.nl.

gerelateerde artikelen

hans bussing kascontrole
03 mei

Hans zoekt een collega-schatkistbewaker

SAM is een vereniging. En we doen alles zoals het hoort. We hebben dus een ledenvergadering, een jaarrekening én een …

presentatie leeragenda
29 april

“Zó gaan we leren de nieuwe Participatiewet goed uit te voeren”

De herziening van de Participatiewet is een grote opgave die alleen slaagt als alle betrokken partners die samen uitvoeren. Op …

gesprek igm-model
29 april

Een goed gesprek over het IGM-model

Het integratief gedragsmodel (IGM) wordt steeds populairder in het sociaal domein. Steeds meer professionals hebben er houvast aan. Je kunt …