nieuws

‘Betrek uitvoering bij beleidsontwikkeling’

nora-gknd.jpeg

Over inclusieve re-integratie

Wat is er nodig om meer aandacht te krijgen voor Gelijke Kansen en Non-Discriminatie (GKND) op de arbeidsmarkt? De afgelopen jaren is daar, met behulp van het Europees Sociaal Fonds (ESF), hard aan gewerkt. In het digitale magazine On the Spot lees je wat er allemaal geleerd en ontwikkeld is. Nora Kasmi, beleidsadviseur bij SAM, was een van de gasten bij de slotbijeenkomst op 15 november. Dit was haar verhaal:

“Als beroepsvereniging voor uitvoerders in het publieke sociaal domein merken wij dat klantmanagers het fijn vinden om over hun werk te praten. Ook weten ze goed aan te geven wat zij nodig hebben. Zij geven steeds dezelfde boodschap af: om tot beleidsontwikkeling te komen heb je ons óók nodig. Net als de inwoners zelf overigens. Dan weet je namelijk dat jouw beleid ook echt uitvoerbaar is. Sta je te ver van de praktijk af, dan zal het niet lukken om de juiste interventies te bedenken.

Rugdekking

Tegelijkertijd geven klantmanagers aan dat zij – als het gaat om gelijke kansen en non-discriminatie – meer rugdekking nodig hebben van het management. Zij ervaren dat dit nu nog te weinig gebeurt. Het is een gevoelig onderwerp en het kost tijd om dit goed aan de orde te stellen, en je moet hier ook voor openstaan. Dat begint met naar elkaar luisteren, zonder oordelen. En soms ook accepteren: met deze werkgever gaat het echt niet lukken.

Beroepsopdracht

Ten slotte denk ik dat voor klantmanagers geldt dat een open houding belangrijk is. Als professional heb je een beroepsopdracht. In dit geval is dat om de persoon tegenover jou, ongeacht wie dat is, op de juiste manier te begeleiden en te ondersteunen richting werk of participatie. Wat je daar persoonlijk van vindt, dat doet er niet toe.

Knetteren

Al met al is er best veel werk aan de winkel om institutionele discriminatie aan te pakken. Dat kan heel onveilig voelen en daarvoor moet je ook steeds in gesprek blijven met elkaar. Een gesprek mag af en toe ook knetteren. Vanuit SAM kunnen wij de gesprekken faciliteren en begeleiden. Deze gesprekken moet je met elkaar voeren. Van bestuurder tot inwoner. Wij proberen uiteraard die gesprekken zo goed en veilig mogelijk te houden. Het is goed om dit te doen met mensen buiten de eigen organisatie. Zo kom je ook tot andere inzichten en kan je van elkaar leren.”

In het magazine vind je nog veel meer informatie.

En hier vind je de slotbijeenkomst. Om even rustig terug te kijken.

gerelateerde artikelen

trainingsaanbod 113
15 mei

Met een jongvolwassene over zelfmoord praten. Hoe dan?

Soms vermoed je iets. En denk je later: had ik maar… Soms vermoed je niets en gebeurt het toch. Zelfmoord …

internetconsultatie
13 mei

Wetswijziging financieel ontzorgen inburgeraars

Op het ministerie van SZW ligt een wetswijziging klaar die gaat over het financieel ontzorgen van (asiel)statushouders. Die wijziging wordt …

lansco
08 mei

Voor jezelf beginnen vanuit de bijstand: bij een sociale coöperatie

Mensen aan het werk helpen is de kern van wat je doet. Maar wat als iemand echt niet voor een …