activiteiten

Workshop ronde 1: We zijn allemaal net mensen

None

Het integratief gedragsmodel (IGM, klik hier voor meer informatie) begint binnen het sociaal domein steeds meer hét model te worden. Niet voor niks: het geeft je concrete handvatten om een beeld te krijgen van motivatie en gedrag van cliënten. Ook helpt het bij het versterken van het willen en kunnen van cliënten. Inmiddels laten steeds meer klantmanagers weten dat ze bij de begeleiding van cliënten veel hebben aan de training en hulpmiddelen die gebaseerd zijn op het IGM.

Maar één kritiekpunt komt steeds terug: “Als het voor ons handig is om op die manier het willen en kunnen van cliënten te versterken, waarom doen onze managers dat dan niet ook op die manier bij ons?” In het ZonMw project 'Vakkundig aan het Werk 2' is dat precies wat er gebeurt! Managers, klantmanagers en cliënten experimenteren in hun samenwerking met de uitgangspunten van het IGM. Want als deze logica opgaat voor het begeleiden van cliënten, waarom dan niet voor het leidinggeven aan klantmanagers? We zijn allemaal mensen toch?

Met deze gezamenlijke uitgangspunten kun je als professional, maar vooral ook als team of afdeling efficiënter en gerichter je doelen halen. Want er is no time to waste!

In deze workshop nemen we je graag mee in wat we tot nu toe ontdekt hebben uit denktanks, interviews en enquêtes. Zoals bijvoorbeeld de factoren die het willen en kunnen van klantmanagers beïnvloeden. En wat klantmanagers en managers zeggen dat zij belangrijk vinden dat managers doen om dat willen en kunnen te versterken. Maar we gaan vooral actief aan de slag: wat zijn handige manieren waarop managers het willen en kunnen van klantmanagers kunnen versterken? En hoe kun je daar het gesprek met je manager over voeren? De workshop bestaat uit een korte introductie en een korte samenvatting van de onderzoeksresultaten tot nu toe. Daarna gaan de deelnemers in subgroepen actief aan de slag en bespreken we plenair na.

Deze workshop wordt gegeven door Lissa Hollmann van Zinziz.