Event

Bijstand

, Kwaliteit professionals

, Werk en inkomen

Professionele nabijheid: onmisbaar in het sociaal domein

Geef je op voor de leerkring voor klantmanagers!

Wat werkt in het contact tussen deelnemer en professional? Wat voor professionals zijn hiervoor nodig? Deze vragen worden beantwoord in het onderzoek ‘Persoonlijke begeleiding in de bijstand’. Een belangrijke inzicht uit dit onderzoek is het belang van professionele nabijheid. Movisie wil dit begrip verder verkennen. Onder andere met een leerkring voor klantmanagers Werk en Inkomen.

Persoonlijke aandacht is belangrijk in de begeleiding van mensen in de bijstand, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie van SZW. De bijbehorende infographic geeft een goed beeld van de uitkomsten. Eerdere gesprekken met uitkeringsgerechtigden leverden hetzelfde beeld op: professionele nabijheid wordt als erg belangrijk ervaren. In dit artikel lees je meer over wat deze nabijheid betekent vanuit het perspectief van de mensen zelf.

Professionele nabijheid in de praktijk
Anna van Deth van Movisie: “We zijn enthousiast over de mogelijkheden van dit concept. We hebben het begrip professionele nabijheid daarom als kapstok genomen om vanuit drie kennisbronnen (ervaring, praktijk en onderzoek) te verkennen hoe het werkzaam en werkbaar is voor professionals in de praktijk.”

Leerkring voor klantmanagers
Dit jaar voert Movisie  een wetenschappelijke verkenning uit, wordt een leerkring voor klantmanagers georganiseerd en worden ervaringsverhalen van klanten verzameld. Dat wordt ontsloten via een landingspagina professionele nabijheid, waar artikelen onder komen te hangen. Een van de artikelen kun je al lezen en gaat over het belang van nabijheid vanuit het perspectief van mensen zelf.

Geef je op!
Anna: “Samen met onze collega’s van Leren professionaliseren hebben we de leerkring ‘Met persoonlijk aandacht meer effect’ opgezet. Deelname aan de leerkring is gratis. Ben jij klantmanager en wil je deelnemen aan de leerkring? Geef je dan op!”

gerelateerde artikelen

6 mei 2021 Event Coronacrisis Kwaliteit professionals Werk en inkomen

(Be)spreekuur VNG: Adviespunt voor ondernemers

Het is voor SAM belangrijk dat professionals binnen het sociaal domein in staat zijn om […]

6 mei 2021 Event Armoede Bijstand Kwaliteit professionals Schuldhulp Statushouders

Kwetsbaar maar niet kansloos

Marion Weijers en Chris Schwencke van het Nibud waren de gastsprekers tijdens het Inspiratievoorbeeld uit […]

6 mei 2021 Event Beroepscode Kwaliteit professionals Vereniging

Beroepsstatuut voor houvast en kracht

“Als je werkt in het publiek sociaal domein heb je nogal wat op je bordje: […]